Han pekte på at distriktet, med sin relativt store befolkningstetthet, ikke hadde en eneste forening for homofile, og mente å vite at mange levde som «vanlige» heterofile borgere i uka, mens de dro til Oslo i helgene for å «leve ut». Og at dette førte til mange psykiske plager som fulgte av å måtte leve et dobbeltliv og spalte sin egen personlighet. Han var også opptatt av de kreftene som motarbeidet kampen for homofil frigjøring ved å stigmatisere og stille homofile i klasse med tyver, narkomane og overgripere, slik blant annet det kristne bladet Visjon, utgitt av Filadelfiaforlaget gjorde. Som Hagland sikkert var klar over, hadde også Grenland flere frikirkelige menigheter som hadde samme syn og spredte det grundig og hyppig gjennom møter, radio, leserinnlegg og andre medier. Intervjuet med ham fikk umiddelbart svar fra en opprørt leser som mente han burde «kjeppjages fra byen».
Svaret fra Hagland og DNF-48 på denne typen retorikk og fordommer var mer saklig opplysning, informasjon og konkret imøtegåelse. Men han sa også at forbundet hadde forsøkt, uten å lykkes, å gå rettens vei for å få beskyttelse mot forfølgelse og diskriminering. På dette tidspunktet hadde ikke homofile noen eksplisitt beskyttelse i lovverket mot denne typen ytringer.
Lesbisk Rørsle i Telemark
1970-tallet var en tid for mange frigjøringsbevegelser. Abortkamp, likestilling, kamp mot atomvåpen, antiapartheid og solidaritet med undertrykte grupper globalt og i Norge preget den generasjonen som vokste opp på denne tiden. Kampen for homofiles rettigheter plasserte seg på mange måter naturlig inn i det bildet. Det norske forbundet av 1948, DNF-48, hadde vært aktive lenge før 1970-tallet, men det var først med den profilerte åpne lederen Kim Friele, at forbundet ble en stemme som nådde bredere ut og målbar homofiles interesser åpent i media. Flere lokale bevegelser oppsto på 1970-tallet, enten som lokallag av DNF-48 eller på egne premisser. Lesbiske kvinner følte seg marginalisert i homokampen, som de oppfattet ble ført på menns premisser. De opplevde også at det sosiale miljøet var tilrettelagt mest for mannlige homofile. Da Gerd Brantenbergs bok «Opp alle jordens homofile» kom ut i 1973, ble den et startskudd for utviklingen av en egen lesbisk bevegelse. Lesbiske paroler ble en sentral del av 8. mars-togene på 1970-tallet og for mange ble lesbisk frigjøring forstått som en sentral del av den generelle kvinnebevegelsen.
Det var denne bevegelsen som først fikk lokalt nedslag i Telemark. Lesbisk rørsle i Telemark ble den første homofile aktivistorganisasjonen i Telemark/Grenland. Datoen for grunnleggelsen var 1. november 1978, så det kunne kanskje også ses på som et svar på Geir Haglands etterlysning av organisering fra august samme år. Lesbisk Bevegelse nasjonalt ble formelt dannet i 1975, i Telemark kom altså det første lokallaget bare tre år etterpå. Grunnleggerne hadde bakgrunn dels fra Lesbisk bevegelse og nyfeministene i Oslo, men også fra nyfeministmiljøet i Porsgrunn og fra Homofil bevegelse i Vestfold.
Formålet deres var først og fremst å møtes jevnlig for samtaler, bygge opp selvbevissthet og gruppefølelse og gi medlemmene et ankerpunkt for seg og sine barn. Lesbiske mødre var blant annet et tema som ble mye diskutert, og kampen for å bli akseptert som gode foreldre og for å gi barn av det som senere ble kalt regnbuefamilier, et mer tolerant oppvekstmiljø. Visjonen var radikal. LRT ønsket et samfunn med likestilling og uten klasseskiller. Organisatorisk var de et barn av tiden, med flat struktur og ingen ledelse.